Тема: Формула прискорення
Автоматизація vs. індивідуалізація: які маркетингові процеси варто автоматизовувати і які краще залишити на виконання співробітникам
Щодня протягом ось уже 12 років роботи з маркетинговою функцією в юридичному бізнесі я переймаюся питанням, як можна мінімізувати часові затрати на рутинні процеси і завдання, де взяти більше годин на розробку креативних концепцій, влучний копірайтинг, запуск нових продуктів та кампаній. І, як управлінець, уже декілька років зобов’язана думати про те, як захистити колег по маркетинговому цеху у фірмі від «професійного вигорання», від нецікавої і рутинної, але потрібної щоденної роботи. Коли завдання з розвитку бізнесу, піару, аналітичної роботи в юрфірмі ростуть, як гриби після дощу, а людський маркетинговий ресурс обмежується робочими годинами і бюджетом, добряче виручити може впровадження автоматизованої маркетингової функції.
Щоб спрямувати креативні здібності та енергію колег на розробку унікальних івентів, створення цільових друкованих та цифрових продуктів, підтримку необхідних фірмі контактів, потрібно звести до мінімуму їхню роботу над часто повторюваними завданнями. Йдеться про типові завдання, в поміч яким так чи інакше приходить шаблон документа чи алгоритму. Якщо ж таку «козу» приручити та оцифрувати, то вона виконає чималий масив тієї нецікаво-потрібно-важливої рутини. А якщо до того ж правильно «розпіарити» інструмент усередині фірми, то колеги-юристи будуть видавати і швидко, мов гарячі пиріжки, розповсюджувати комунікаційні продукти самостійно. Коли підхід обраний правильний, а програмні продукти адаптовані під реальні потреби фірми і після впровадження працюють безперебійно, годі й говорити, що у маркетолога від звільненого для творчості і креативу часу можуть вирости крила і відкритися друге дихання.
Повернімося до найбільш очікуваних, на погляд власників юрбізу, завдань маркетолога. Передовсім йдеться про напрацювання клієнтської бази від продажу, крос-продажу до формалізації послуг, далі — комунікація з клієнтами всіма доступними та етичними способами, дослідження ринку та галузеві рейтинги, регулярна взаємодія зі ЗМІ. У кожній категорії є обов’язкова частка мікрозавдань, які можна оптимізувати й автоматизувати. Важливо спільно з колегами проаналізувати часові витрати і визначити, де ховається підступна рутина. Значно прискорити маркетингові процеси здатні грамотні й актуальні бази даних, структуровані архіви корпоративної інформації, спеціальні програмні продукти.
У царині автоматизації маркетингових процесів юридична фірма являє собою неоране поле для універсальних і адаптованих продуктів. В Україні тим паче все ще тільки починається. Але справа рухається, і я переконана, що через пару років ми побачимо декілька яскравих практичних втілень тандемної роботи юридичних маркетологів з розробниками програмного забезпечення.
З тих автоматизованих рішень, якими оперує сьогодні наша юридична фірма і які викликають практичний інтерес інших учасників ринку, я виокремила б такі:
1) підготовка комерційних пропозицій для клієнтів (створення, облік та аналіз);
2) юридичні рейтинги (підготовка на базі постійно оновлюваної інформації);
3) інформування клієнтів (розсилки ньюслетерів та алертів, запрошень, привітань);
4) інформування ЗМІ (цільові розсилки, генерування інформаційних приводів);
5) внутрішній піар (інформування співробітників про процеси у фірмі, навчальні програми);
6) конкурентний аналіз (за ключовими практиками, клієнтами, фахівцями, публічністю).
Першочерговим завданням маркетолога, який у теорії пізнав переваги автоматизації певних секторів своєї роботи, стає переконливе спілкування з власниками юридичної фірми про доцільність придбання чи розробки програмних продуктів. У поміч колегам — цифри. Йдеться не лише про бюджет на автоматизацію. Варто показати керівництву в цифрах маркетингові завдання і процес їх виконання. Найліпшою аргументацією стануть прописані на папері реалістичні плани того, що зможе зробити фахівець чи команда у вивільнені від рутинних процесів робочі години.
Якщо потреби в автоматизації виходять за межі можливостей готових сервісів, то паралельно із розробкою технічного завдання для програмістів доречно спланувати системний підхід до роботи з продуктом всередині фірми. Плануєте підключати юристів до роботи з автоматичними маркетинговими фішками? Тоді обов’язково залучіть їх до процесу створення продукту, поясність доцільність і визначте їхні ролі та відповідальність. Адже навіть найкращу і найдорожчу CRM-систему мають щоденно оновлювати колеги, для яких вона буде зручна і зрозуміла.
І найголовніше — в гонитві за автоматизацією і прискоренням процесів юридичній фірмі варто не загубити своє людське обличчя. Автоматизація як інструмент проектного чи тайм-менеджменту не має знеособлювати послуги чи експертів. Більше того, інвестиції в автоматизацію не можуть і не мають замінити інвестиції в особисте спілкування.
АВТОМАТИЗОВАНІ РІШЕННЯ У GOLAW
ПРОДУКТ |
ХАРАКТЕРИСТИКИ |
ПЕРЕВАГИ |
ЧАСТКА АВТОМАТИЗАЦІЇ |
1. Комерційна пропозиція |
Система фільтрів для вибору: — репрезентативного досвіду; — проектної команди (резюме, фото, досвід); — системи ціноутворення (фіксований бюджет, погодинні ставки, мікс); — цільові досягнення і нагороди |
— Аналіз (кількісний і якісний, у хронології та за практиками); — віддалений доступ (робота в офісі та за його межами); — різні рівні доступу для роботи та адміністрування |
70 % Обов’язковим є супровідний лист, який готується індивідуально |
2. Рейтингові анкети |
Завантаження різних шаблонів відповідно до вимог дослідників. Система фільтрів для вибору: — репрезентативного досвіду за практиками; — статистики (кількість досліджуваних проектів за період, загальна вартість проектів); — розмежування конфіденційних та публічних проектів, завершених і поточних справ |
— Швидкість підготовки; — віддалений доступ; — можливість одночасного редагування |
50 % Індивідуально до вимог дослідників потрібно доповнювати анкету оцінкою про стан ринку, відгуками про роботу конкурентів |
3. Інформаційні розсилки для клієнтів |
— Традиційні інформаційні бюлетені (за цільовою вибіркою); — інфографіка (архіви, вибірки); — відеоогляди законодавства; — подкасти (архів, вибірки) |
— Аналіз інтересу до певних тем чи формату викладу інформації; — статистика розсилок (відправлені, відкриті, видалені, поширені бюлетені); — цільове поширення; — формування архіву; — віддалений доступ |
80 % Розсилки можуть потребувати спеціальних супровідних листів |
4. Розсилки для ЗМІ |
— Прес-релізи та новини (розмежування інтересів ділових, юридичних та індустріальних медіа); — генерування інфоприводів відповідно до рубрикатора ЗМІ чи інтересів редакторів окремих відділів |
— Високий зворотний інтерес контрактованого ЗМІ; — цільове поширення; — формування архіву; — віддалений доступ |
70 % Розсилки можуть вимагати декількох мовних версій та персоналізованої нотатки для дружнього журналіста |
5. Внутрішній PR |
— Регулярна підбірка звітів медіаактивності; — обмін внутрішніми і зовнішніми навчальними матеріалами (презентації, подкасти) |
— Швидкість підготовки; — формування архіву; — віддалений доступ |
80 % Потребує щоденного моніторингу та оновлення інформації в базі |
6. Конкурентний аналіз |
Регулярні звіти з активності конкурентів за фільтрами: — виходи у ЗМІ; — практики та індустрії; — ключові заходи; — провідні фахівці та спікери |
— Порівняльний аналіз (кількісний і якісний, у хронології та за практиками); — статистична інформація; — віддалений доступ |
70 % Потребує щоденного моніторингу та оновлення інформації в базі |