Тема: Влучні кадри

Побудувати сильну команду — значить перемогти у конкурентній боротьбі. Синергія різних талантів та їх максимальне включення в робочі процеси у поєднанні з піклуванням про потреби співробітників — це останні тренди, що спостерігаються серед провідних юридичних фірм. Яким чином сьогодні формуються юридичні команди та що є запорукою успіху? Чи справді кадри вирішують усе? Про це «УЮ» дізнався у представників юридичного ринку

Кар’єрні амбіції і реалізація талантів. Яким чином юрфірми сприяють реалізації талантів та амбіцій співробітника? Які можуть бути поради для тих, хто прагне пройти шлях від стажера до партнера? 

Олександр МАМУНЯ, партнер Mamunya IP, патентний повірений, адвокат

Щоб створити умови для розвитку таланту, треба надати молодому юристу максимально допустиму свободу дій, і в жодному разі керівникові не потрібно намагатись створити з молодшого колеги власну копію. Молодий фахівець зазвичай може бути здібніший за свого керівника — надмірне «виховування» та «форматування» може обмежити найбільш повну реалізацію потенціалу. Такий підхід потребує неабиякої зрілості від самого керівника чи організації, бо завжди є велика спокуса, зловживаючи посадовим становищем, бути занадто «ментором».

Удаваний лідер багато акцентує на помилках, натомість справж­ній лідер знає, що помилок не уникнути. Якщо молодшого колегу повсякчас критикувати за помилки, слід очікувати, що він дуже скоро перестане розвиватись, бо буде повторювати лише те, що багато разів робив раніше. Щоб молодший колега не боявся шукати ефективні креативні рішення, керівникові треба конструктивно ставитись до його помилок та мати неабияке терпіння. Налагодження партнерських стосунків у цьому аспекті має надзвичайно важливе значення.

Віталій БУРДАК, керуючий партнер Pavlenko Legal Group

Сьогодні у співробітника юридичної фірми є необмежені можливості для реалізації власних талантів та амбіцій. Зумовлено це тим, що наразі домінує ціннісний людиноорієнтований підхід до управління. А отже, персонал компанії є її найвищою цінністю. Співробітник, який влаштовується на роботу, наряду зі своїми посадовими обов’язками отримує «пакет можливостей». Скористатися такими можливостями чи ні — це вже особиста справа кожного. Компанія піклується про сприятливі умови для розвитку співробітників, використовуючи різні форми мотивації.

Окрім професійних навичок, які важливі в роботі юриста, ми зав­жди звертаємо увагу на ініціативність, прагнення рости, потяг до інновацій, лідерські якості та вміння працювати в команді. Компанія зацікавлена у формуванні певного екосередовища, в якому реалізуються таланти. Адже бренд юридичної компанії — це об’єднання особистих брендів юристів, які працюють на благо компанії та її просувають.

Порада тим, хто прагне пройти шлях від стажера до партнера: немає нічого неможливого, якщо цього захотіти та впевнено рухатися до своєї мети. Необхідно скористатися всіма можливостями, які дає тобі компанія, — аналізувати досвід колег, долучатися до великих проєктів, проходити курси підвищення кваліфікації, вивчати нові комунікаційні інструменти. Станьте людиною-брендом у рамках корпоративного бренда. Приділяйте значну увагу спілкуванню з клієнтами — для майбутнього партнера важливо залучати нових клієнтів та задовольняти потреби існуючих. Людині, яка пройшла весь цей шлях всередині компанії та знає всю внутрішню кухню, легше стати партнером. Раджу не лише вдосконалювати професійні навички та знання, а й проявляти ініціативність, брати на себе відповідальність за результат. При цьому дуже важливо вміти працювати в команді.

Які чинники сприяють розвитку молодих та амбітних талантів? Головним чином, це мотивація та лояльність до бренда. Дайте співробітнику зрозуміти, що його вміння будуть корисні для компанії та команди. Як показує практика, нематеріальна складова іноді відіграє вирішальне значення — коли тебе цінують та в тебе вірять, ти можеш звернути гори. Продемонструйте, яка саме винагорода чекає на співробітника — нова посада, можливість бути ментором для молодших колег, вихід у публічне поле. Проте підвищення заробітної плати та спеціальні бонуси також не будуть зайвими.

HR-бренд юридичної фірми. Як юридичній фірмі побудувати привабливий бренд роботодавця та сприяти залученню найкращих фахівців? Яким чином залучити молоді таланти та сформувати репутацію роботодавця? Які фактори сьогодні впливають на привабливість юрфірми як місця роботи для нових фахівців?

Тетяна ДОРОШЕНКО, менеджерка з персоналу, відділ податкових та юридичних послуг KPMG в Україні

Залучення талановитих спеціалістів украй важливе, щоб перетворювати знан­ня, досвід і навички у реальну економічну вигоду для своїх клієнтів та міжнародних ринків капіталу.

 

KPMG в Україні пропонує можливості як для професіоналів із досвідом роботи, так і для молодих спеціалістів і випускників. Зокрема, у 2020 році компанія працевлаштувала 137 фахівців, 100 з яких — це саме молоді спеціалісти, для більшості з них KPMG стала першим місцем роботи у житті.

 

Бурхливі зміни в економіці підсвітили розрив між теоретичними знаннями, які отримують студенти у вишах, та потребами роботодавців у кандидатах, готових до роботи. Сучасні компанії потребують фахівців, які готові застосувати знання на практиці без особливих втрат часу. Саме тому компанії-роботодавці однією зі стратегій запроваджують системи управління талантами, які передбачають залучення спеціалістів без досвіду та розвиток професіоналів до експертних і керуючих позицій. І ми не є винятком.

 

KPMG в Україні пропонує різноманітні можливості для студентів, випускників і спеціалістів без досвіду: безкоштовні освітні проєкти, оплачуване стажування та постійну роботу. Стажери — це амбітні проактивні люди, які прагнуть будувати кар’єру без втрат часу. Стажери долучаються до реальних проєктів, допомагаючи старшим колегам. Крім того, вони постійно навчаються та проходять тренінги, які дозволяють набути практичних знань та ліпше адаптуватися до процесу роботи. Будь-яке стажування в нашій компанії оплачується та передбачає гнучкий графік, що часто дає можливість поєднувати роботу з навчанням. Стажерів набираємо, як правило, на три місяці для того, щоб людина могла навчитися, адаптуватися та по закінченні стажування перейти на позицію юриста або бізнес-консультанта на постійне місце роботи. Тобто це довготривала стратегія, яка є вигідною для обох сторін.

 

Крім того, є вакансії для тих, хто готовий зануритись у сферу консалтингу та працювати повний робочий день. Саме зараз компанія шукає кандидатів на позиції консультанта та старшого консультанта відділу податкових та юридичних послуг.

 

Стажування передбачає повну або неповну зайнятість. У разі неповної зайнятості студенти-випускники мають можливість почати свій кар’єрний шлях і одночасно завершити навчання у виші. Таке поєднання забезпечує комфортний перехід до практичної діяльності без втрат часу. Стажування — це не просто можливість спробувати себе у професії. Компанія інвестує багато коштів і зусиль у навчання та розвиток своїх працівників, тому дуже зацікавлена у тому, щоб інтерни залишалися працювати й далі, але вже на посаді консультантів.

 

Важливим фактором привабливості KPMG в Україні як роботодавця є стабільність. А ще це можливість працювати в молодому середовищі. Середній вік співробітника компанії — 27 років. Це забезпечує спільність інтересів, можливість працювати весело і комфортно.

 

Молодим людям буде цікава мультизадачність як можливість працювати над новим завданням у новій команді, з новим керівником. Але тут важливе вміння розставити пріоритети, щоб виконувати завдання своєчасно та якісно. А ще згодом після отримання певного досвіду є можливість спілкуватися з топменеджерами компаній-клієнтів.

 

Ми будуємо команду з різних людей, які доповнюють один одного. Для компанії KPMG важливий інтелектуальний рівень — легке спілкування та довіра мають бути ключовими цінностями кандидатів. Важливо, щоб кандидат мав аналітичність розуму, бажання роботи з цифрами, вміння працювати в команді та мав відданість спільній справі. Оскільки для компанії KPMG клієнт є одним із пріоритетів, окрім гнучкості і пунктуальності, іноді потрібно докласти надзусиль у критичний момент, щоб показати відмінний та своєчасний результат.

 

Щоб працівники почувалися комфортно та підтримувати мотивацію, в компанії постійно проводяться різні корпоративні заходи — від онлайн-бесід з психологом на різні теми та великих корпоративних свят до спортивних змагань на кшталт участі у бігових марафонах, веломарафонах та волейбольних турнірах. Яскравими прикладами мотивуючих зустрічей є Inspirational Talk та Bright People Talk, під час яких топменеджери діляться своїми історіями успіху, порадами, надихають своїм прикладом усіх, хто прагне досягти більшого в житті та обговорюють цікаві теми. Крім того, працівники збираються, щоб пограти в мафію.

 

У компанії діють різні волонтерські програми: дні донора, допомога тваринам у притулках, допомога бібліотекам, збір речей для малозабезпечених людей та благодійні ярмарки — всього в арсеналі компанії KPMG в Україні майже 30 різноманітних волонтерських проєктів. Кожен може долучитися та зробити свій волонтерський внесок.

Юлія МАТКОВСЬКА, керуючий партнер ЮК «Матковська і Партнери»

Юридична компанія повинна орієнтуватися на клієнта, його потреби і побажання — це основний принцип нашої роботи. Отже, вся структура компанії, рівень сервісу і організація процесів у компанії будуються «під клієнта» і працюють «на нього».

Наша компанія функціонує як єдиний механізм, розподіл функцій у цьому механізмі відбувається з урахуванням таких елементів: рівень обслуговування клієнта в офісі компанії; своєчасне надання клієнту інформації про розміщене замовлення і його виконання; просування інформації про компанію і про послуги, що надаються, серед потенційних клієнтів; організація внутрішніх процесів у компанії (в тому числі і організація роботи юристів).

Важливу функцію в компанії виконує юридичний секретар. За родом занять до нього є ряд особливих вимог: виконання адміністративно-семінарських функцій, моніторинг нормативно-правових актів, статей, організація зборів, пошук інформації про всі заходи, пов’язані з підвищенням кваліфікації. Отже, виконання обов’язків, покладених на юридичного секретаря, вимагає від нього наявності організаторських здібностей, юридичних знань, терпіння, витримки, вміння спілкуватися з представниками держорганів.

Важливу роль у нашій компанії покладено також на менеджера з розвитку. Його завдання — бути напоготові, стежити за тенденціями на ринку, бо ж практикуючі юристи часто занадто занурені і фокусуються тільки на внутрішніх аспектах, а ось подивитися «назовні» вдається не завжди.

Для збереження лояльності до компанії співробітників насамперед важливим є забезпечення базових чинників: безпечні умови роботи, гідна зарплата, гарантія зайнятості. Але своєю основною метою на посту керівника ставлю створення всіх умов, щоб співробітники діяли самостійно без додаткових «поштовхів», а також були задоволені тим, що вони роблять.

Тому важливо звернути увагу на групу внутрішніх факторів, таких як складність завдань, автономність, визнання і вдосконалення. Тільки ці фактори можуть мотивувати співробітника робити свою справу краще. Таким чином, щоб мотивувати, потрібно переконатися, що у співробітника все в порядку: зарплата виплачується вчасно і створені всі базові умови для роботи. І водночас важливо знати, що співробітники задоволені тим, що вони роблять, і отримують визнання за хорошу роботу. Мотивація співробітників приносить результати, коли підлеглі мають заслужений статус і відчувають визнання свого внеску в результати роботи.

Робота на результат. Що дозволяє сьогодні командам оптимізувати свою діяльність та бути високопродуктивними, а керівництву юрфірми найкращим чином керувати персоналом? Які KPI актуальні для юрфірми: на що орієнтуватися? Яка роль CRM-систем, білінгу: наскільки відповідають наявні на ринку технології потребам сьогодення?

Юлія ФУРМАНОВА, операційна директорка Юридичної групи LCF

Юридичний консалтинг, як і будь-який інший бізнес, передусім орієнтований на фінансовий результат. Водночас прибуток не може бути єдиним мірилом успішності. Для нас ефективність бізнесу визначається трьома основними критеріями: досягнення фінансових таргетів, надання клієнтам продукту і сервісу безкомпромісно високої якості, динамічний розвиток пулу клієнтів. При тому, що в LCF активні дев’ять практик, деякі з яких включають кілька напрямів, для фірми в цілому завданням є формування збалансованого портфеля, який забезпечує синергетичний ефект.

При розробці фінансових цілей ми орієнтуємося на кілька принципів роботи здорового та ефективного бізнесу в сфері юридичного консалтингу. Співвідношення обсягів прямих витрат, overheads і прибутку, кожен із показників становить 1/3 доходу. Також ми аналізуємо алокацію часу, який юристи витрачають на клієнтські проєкти. Для партнерів і радників — керівників практик цей час має становити 40 %, для старших юристів — 70 %, для юристів і молодших юристів — 80 %. Юристи фіксують час, витрачений на проєкти клієнтів, а також на «неклієнтські» завдання, а керівники практик, у свою чергу, аналізують статистику, управляють процесами співпраці з клієнтами, організовують роботу команд над проєктами.

Ми використовуємо IT-платформу, розроблену на основі Bitrix24, постійно вдосконалюємо і доповнюємо функціонал. Система об’єднує блоки CFM, Project Management, Timesheets and Billing, Finance management. Через функціонал Power BI менеджмент компанії може відстежувати основні показники бізнесу та оперативно приймати управлінські рішення. Наша система Performance Management заснована на стратегіях компанії і практик. Ми визначаємо KPIs, виявляємо сильні та слабкі сторони команди, розробляємо план розвитку і програму тренінгів. Основними блоками, які ми аналізуємо, крім фінансових і BD показників, є: стратегічний розвиток, управління проєктами, робота з людьми, комунікації, професійні знання і навички (hard skills) і компетенції (soft skills). Усі показники варіюються залежно від ролі співробітника, його грейда, індивідуальних потреб і можливостей. Наша система мотивації базується на фінансових результатах і виконанні KPIs.

Усі вказані вище принципи ефективні в поєднанні з грамотною HR-політикою і стимулюючою до розвитку корпоративною культурою. Для нас важливо, щоб люди отримували задоволення від роботи, від умов, в яких вони працюють, від атмосфери в команді. Ми враховуємо особливості роботи наших клієнтів, побажання співробітників і переваги діджиталізації процесів. Левова частина команди у нас продовжує працювати офлайн. Однак ми проявляємо гнучкість у графіку й умовах роботи, підходячи до кожного індивідуально.

Ми розуміємо, що структурність бізнесу необхідно грамотно поєднувати з нематеріальною мотивацією. Турбота про кожного з членів команди, допомога в розкритті талантів, не пов’язаних з професійною діяльністю, створюють атмосферу взаємної підтримки та залученості. Наші люди надзвичайно талановиті, серед них є і творчі натури, і спортсмени, і цінителі окремих напрямів у літературі, захоплень дуже багато. Ми створюємо сере­довище для об’єднання і розвитку нашої команди, підтримуємо і допомагаємо розкритися.

Петро БІЛИК, директор з інновацій Juscutum

Юридична професія пов’язана, передусім, з роботою з великими обсягами інформації та необхідністю швидко перемикатися з одного завдання на інше. Чим більше проєктів ми ведемо за день, тим менша наша продуктивність. При веденні п’яти паралельних проєктів на день на кожен із них витрачається лише 5 % часу, за даними з книги «Scrum. Революційний метод керування проєктами» Джеффа Сазерленда.

Підвищити продуктивність допомагають CRM-системи, які дозволяють систематизувати всі завдання, розподілити відповідальних та автоматизувати процеси роботи юрфірми.

 

Вибір системи

У своїй роботі ми використовуємо CRM-систему Jusnote, вона спеціально адаптована для юридичного бізнесу. За 12 років Juscutum пройшов шлях використання різних CRM-систем. Ми використовували Terrasoft, Odoo, Bitrix та навіть розробляли на базі SharePoint, тож нам дійсно є чим поділитися. У кожної є свої плюси та мінуси. Але постійна адаптація CRM до наших потреб змусила нас глянути на Jusnote. Обравши Jusnote, ми зекономили кошти на розробку та отримали новий функціонал, уже вбудований у систему. А, за відгуками юристів, інтерфейс Jusnote виявився одним із найзручніших та швидких. Тому в подальшому поділюся нашими враженнями саме від Jusnote.

У вас є можливість перед вибором CRM-систем взяти її на тест та порівняти з іншими, а потім зробити вибір залежно від ваших потреб.

 

Процес переходу

Якщо ви працюєте в іншій CRM-системі, можете доволі швидко перейти на Jusnote через те, що вона адаптована для юридичного бізнесу. Нам вдалося перенести інформацію, описати процеси, провести навчання, почати роботу з Jusnote за один місяць.

 

Функціонал

Одне з головних завдань CRM-системи — допомога бізнесу пришвидшити процеси, а не витрачати додатковий час співробітників. Досить часто ми чули, що білінг займає багато часу. Разом із Jusnote нам вдалося уп’ятеро скоротити цей час. Тепер адвокати мають можливість вносити дані в CRM навіть після судових засідань за допомогою мобільного додатку. А інтуїтивний інтерфейс дозволив винести основні функції з білінгу, ведення проєктів юриста на перший план.

Раніше ми користувалися різними планерами, таскменеджерами для керування проєктами. Тепер ми перенесли їх у Jusnote та прив’язали до клієнта, проєкту, білінгу, що також підвищило продуктивність. До того ж керівнику та співробітникам приходить щоденно план завдань на день, що дозволяє керувати власним часом.

За допомогою Jusnote ми автоматизуємо рутинні завдання, такі як підготовка договорів з клієнтами, виставлення звітів, рахунків та актів без жодних інтеграторів. Відстежуємо строки оплат.

 

Аналітика

Для нас було важливо обрати зручну систему не тільки для юристів, але й для партнерів. Щоб вони могли аналізувати показники своїх практик, завантаження юристів. У Jusnote вбудовані дашборди та звіти, які дозволяють стежити за основними KPI юрбізнесу, такими як: фінансові показникаи, маржинальність, заборгованість за проєктами та клієнтами, продуктивність, завантаженість юристів, показники ефективності та реалізації кожного юриста та практики.

 

Безпека

Jusnote отримав декілька сертифікатів безпеки, містить двофакторну аутентифікацію та налаштований механізм автоматичного виходу з акаунту в разі відсутності дій користувача протягом деякого часу.

Хоча користування CRM-системою має бути звичною рутиною для юридичних фірм, її правильний вибір надасть додаткові переваги у продуктивності компанії.

-->