Тема: Соціальна відповідність

Альона ОНИЩЕНКО,
директорка з маркетингу та розвитку Sayenko Kharenko

Соціальні відносини стають важливим чинником відповідального бізнесу та задають тренд на юридичному ринку

2022 рік традиційно розпочинається з чергового спалаху захворюваності на COVID­19. За два роки пандемії ми вже звикли до постійних обмежень та стрімких змін. Пристосувався до нової реальності і бізнес, у тому числі юридичний ринок. Наразі для успішного ведення бізнесу недостатньо мати високі фінансові показники. Однією з головних тенденцій останній років, що не втрачає актуальності, є дотримання принципів сталого розвитку, соціальна відповідальність та готовність допомагати.

Але перед тим, як поговорити про соціальний складник бізнесу, хочу закцентувати увагу на ще одній пов’язаній темі — темі людського капіталу.

 

Ринкова трансформація

У недавно опублікованому звіті «Стан юридичного ринку» на 2022 рік від юридичного центру Джорджтаунського університету та інституту Thomson Reuters говориться, що, незважаючи на фінансовий успіх, юридичні фірми Північної Америки торік втратили майже 25 % співробітників. І це рекордні показники.

Згідно з дослідженням, у 2021 році в США стрімко збільшився запит на юридичні послуги, насамперед у практиках нерухомості та корпоративного права. Вдалося перевищити показники, які були до пандемії, та нівелювати збитки 2020 року. Успішний фінансовий рік був і в юридичних фірм Великої Британії, 76 % із ТОП­100 юридичних фірм повідомили про збільшення прибутку у рамках дослідження Annual Law Firms’ Survey 2021 від PwC.

Але рекордна кількість звільнень на ринку може звести нанівець усі фінансові показники. У 2019 році показник плинності кадрів був на рівні 18,7 %, а наприкінці 2021 року сягнув 23,2 %. Водночас оплата праці збільшилася на 11,3 %. У топфірмах більш ніж на 15 %.

Пошук та утримання талановитих юристів можуть виявитися одними з найсерйозніших проблем після пандемії COVID­19, яких ми навряд чи позбудемося у 2022 році. На думку дослідників, традиційна позиція юридичних фірм, коли вони просто пропонують більшу фінансову винагороду, вже не працює.

Шляхами мінімізації ризиків, з дослідження Thomson Reuters, можуть бути розроблення політик та процедур для забезпечення рівності та справедливості при призначенні на посаду, підвищенні та розрахунку винагороди. Компаніям також треба підтримувати командний дух у колективі та соціальну активність співробітників, застосовувати гнучкий підхід до роботи та виділяти кошти на медичну та психологічну допомогу.

Для нового покоління юристів дедалі важливіше бачити цінність та сенс своєї роботи, а також робити внесок у щось більше, ніж вони самі. Провідні юридичні фірми, розуміючи це, готові задовольняти бажання молодих професіоналів і пропонують вести соціальні проєкти pro bono. Ще у 2018 році Orrick Herrington & Sutcliffe повідомляла, що 99 % її юристів та 100 % стажерів брали участь у проєктах pro bono.

Компаніям, які впроваджують та реалізовують ESG­стратегії, соціальні та благодійні проєкти, значно легше знайти й утримати таланти. Тому в Sayenko Kharenko юристи мають можливість долучитися не лише до роботи над масштабними проєктами, що трансформують цілі галузі та змінюють нашу країну на краще, а й до невеликих за розміром ініціатив, що допомагають сталому розвитку економіки (як от імпакт­інвестиційні проєкти «Промприлад.Реновація» чи «Сімейні молочні ферми»). Ба більше, у 2021 році Sayenko Kharenko виділила близько 1,5 мільйона євро на підтримку ініціатив у сфері соціальної відповідальності.

 

Власний приклад

Міжнародні юридичні фірми з мільярдними оборотами кладуть в основу своєї діяльності принципи сталого розвитку, відомі як ESG (environment, social and governance — екологічна, соціальна та управлінська стійкість), розробляють програми, випускають нефінансові звіти. І ця тенденція буде однією з головних у 2022 році.

Sayenko Kharenko важливо робити внесок не лише в економічний розвиток країни, а й бути соціально відповідальною. Наразі фірма завершує роботу над власною ESG­стратегією на 2022—2027 роки, в основу якої покладено 10 із 17 Цілей сталого розвитку. Ми переконані, що важливо встановити конкретні, вимірювані та визначені часовими рамками Цілі сталого розвитку, а не абстрактно задекларувати, що компанія дотримується їх усіх.

Однією з обраних нами цілей є Ціль 3: Забезпечити здоровий спосіб життя і сприяти добробуту для всіх у будь­якому віці. Наведу три приклади успішного впровадження проєктів, спрямованих на її досягнення.

Приклад 1: «Новорічне диво від SK». У 2021 році Sayenko Kharenko вирішила долучитися до глобальної ініціативи alternative giving — «благодійність замість сувенірів» та пожертвувати частину новорічного бюджету на благодійні проєкти. У період свят ми реалізували велику благодійну ініціативу «Новорічне диво від SK». Акція дала можливість фірмі та її клієнтам розпочати Новий рік із доброї справи та створити новорічне диво для тих, хто цього потребує. Нами було обрано три ініціативи, спрямовані на допомогу новонародженим дітям, людям похилого віку та тваринам. Протягом трьох тижнів на майданчику нашого партнера dobro.ua всі охочі мали змогу підтримати обрані проєкти. Спільними зусиллями ми додатково зібрали 33 050 грн. Ці кошти, разом із внеском від Sayenko Kharenko у розмірі 500 000 грн, були перераховані на відповідні ініціативи.

Приклад 2. «Донорство крові». Уже четвертий рік поспіль Sayenko Kharenko спільно з Американською торговельною палатою в Україні проводить Ініціативи Донорства крові.

Кожні дві хвилини комусь потрібна кров, і донорство — один з легких та швидких способів допомоги. Окрім очевидної необхідності крові для матері, яка щойно народила, постраждалого у дорожньо­транспортній пригоді, хворої на онкологію дитині, здача крові корисна і для самого донора. Періодична здача крові знижує ризик інфаркту та інсульту, покращує обмін речовин та стимулює кровотворну систему.

Тому ми долучаємося до популяризації донорського руху в Україні і намагаємося залучати якомога більше співробітників, клієнтів та колег по ринку до цієї важливої ініціативи.

Приклад 3. «Протидія COVID­19». Думаю, що в світі немає людей, які б не стикалися з COVID­19, його обмеженнями чи втратами. Але Sayenko Kharenko не просто приймає нову реальність, а займає активну позицію у ситуації, що склалася. Фірма ініціювала масову вакцинацію не лише для співробітників, а й для партнерів.

Протягом усього часу пандемії Sayenko Kharenko надавала благодійну допомогу лікарням. І у квітні 2020 року партнери фірми разом з українськими бізнесменами зробили наступний крок та заснували благодійний фонд «Дихай», аби зробити підтримку лікарень більш масштабною та системною. Діяльність фонду здійснюється в декількох напрямах: централізовані закупівлі необхідного обладнання, закупівля засобів індивідуального захисту для лікарів та забезпечення ними лікарень, адресна підтримка, фінансування інноваційних розробок.

Кризові часи потребують виважених рішень, і наша соціальна діяльність відображає цінності не лише засновників та партнерів, а й усіх співробітників фірми.

Дотримання принципів ESG — це гра у довгу, на старті якої не завжди зрозуміло, яку користь отримає компанія від наслідування принципів сталого розвитку. Ми переконані, що провідні українські юридичні фірми, правники та їхні клієнти будуть йти в цьому напрямку.

-->